onsdag 7 november 2007

En ärlig avbön

Om politikerna som köper svarta tjänster känner sig så illa tvungna att göra avböner, föreslår jag att de åtminstone gör det på ett ärligt sätt. Här är mitt förslag på hur det kan låta:
Kära medborgare!

Människa är svag och ibland gör saker som man tycker är omoraliska. Att man ändå gör dem beror ofta på våld eller hot om våld och repressalier. När hotet känns avlägset beter man sig enligt egna moraliska värden. När hotet blir akut fogar man sig och gör som man blir bifallen att göra.

Jag tycker att det svenska skattesystemet är omoraliskt. Staten tvångsmässigt kontrollerar över 60% av min ekonomi. Staten påstår att skatterna är för att ta och ge tillbaka, men denna utväxling är inte frivillig och grundar sig inte på köparens och säljarens god vilja, men på tvång och politikernas godtycke.

När jag trodde att jag inte skulle drabbas av repressalier, gjorde vad jag tyckte var rätt och moraliskt. Nu när min karriär står på spel måste jag dock foga mig till vad Staten bifaller. Förlåt mig. Jag ska nu sluta bete mig enligt min egen moral och ska observera den statliga ”skattemoralen”.

Med vänliga hälsningar,
Politiker


Tidigare om moral och skatter

Andra bloggar om: , , , ,

Drevet om skattefusk i pressen: DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB

Inga kommentarer: